Lier Actueel - Lierinbeeld

Home Actueel Nieuws - archief Verkeersberichten Over LierActueel Contact Gebruiksvoorwaarden Website Lierinbeeld

Week van de anderstalige klant bij 17 Lierse handelszaken


Lier, 6 maart 2024: Op 6, 7 en 8 maart is het Week van de anderstalige klant. Anderstalige klanten oefenen dan extra hun Nederlands in de winkel. Ze trekken in groepjes door de stad en stappen enkele winkels binnen. Daar stellen ze enkele vragen om meer te weten over het aanbod. De deelnemende handelaars engageren zich om de klanten in klare taal te woord te staan. De Week van de anderstalige klant is een samenwerking tussen het centrum voor volwassenenonderwijs (CVO Crescendo), stad en OCMW Lier en 17 Lierse handelszaken.

“Het is erg fijn dat we dit jaar opnieuw de week van de anderstalige klant van start kunnen laten gaan. Het is een uniek project dat anderstalige Lierenaars toelaat het spreken van de Nederlandse taal te oefenen in een authentieke omgeving. Vanuit de stad Lier geloven we sterk in het creëren en aanbieden van taal oefenkansen die een belangrijke aanvulling zijn op de Nederlandse les. Daarnaast ontdekken de anderstalige klanten een gevarieerd aanbod aan Lierse handelszaken en leren ze zo onze stad nog beter kennen”, zegt Annemie Goris, schepen voor sociale zaken en welzijn.
“Het is fijn dat dit sociale project zo gedragen wordt door onze handelaars. Zo kunnen zij op een laagdrempelige manier kennis maken met handelszaken waar ze anders nooit zouden durven binnengaan. Daarjuist was ik nog aangenaam verrast toen ik hoorde hoe goed ze hun best deden en hoe goed dat ze de taal al verstonden. De handelaars zijn ook bereid om alles duidelijk uit te leggen. Het is een mooie samenwerking tussen sociale economie en de handelaars”, voegt Ilse Lambrechts schepen voor lokale economie er aan toe.

“Het centrum voor volwassenenonderwijs (CVO Crescendo) helpt zowel de handelaars als de cursisten om de communicatie in het Nederlands gemakkelijker te maken. Voor anderstalige klanten biedt deze week kansen om hun spreekangst te overwinnen en kennis te maken met het lokale aanbod. Handelaars tonen dat anderstaligen gerust taalfoutjes mogen maken als ze iets kopen of bestellen”, horen wij bij CVO Crescendo.

Deelnemende handelszaken: Audrey in the city, Barraf, Castles & Coffees, De Grote Kat, Brocanterie De Klok, Chocolaterie DOM, Druantia, Fleurdeco, FlorEnTine, Frann, Gallery’s Garden, Harvey & Hays, Marie Pierre Merkwaardig Breiwerk, Nauwelaerts Opticien, Oil&Vinegar, Triple M Concept Store, Koffiebranderij Van Ouytsel.
(MSL/foto’s MSL)